Jannik N. Madsen – arbejder hjemme
Ole Philipsen – bestyrelsesmøde i STA
Udsigt til nulvækst i Scandlines
Scandlines står overfor et regnskabsår uden fremgang. Det skyldes opbremsningen af økonomien, som i 2008 vil betyde at færre lastbiler kommer til at krydse overfarten mellem Rødby og Puttgarden. Herudover vil de allerede høje oliepriser i 2008 sandsynligvis stige yderligere. Scandlines kan ikke modgå de højere udgifter ved at sætte priserne op, da passagererne så bare vil tage over Fyn og Storebæltsbroen. Dermed må rederiet belave sig på stagnation efter nogle år med fremgang.
Børsen, 4/4
Færge hver time fra Als til Fyn
Transportminister Carina Christensen forventer, at der fra i år kommer timedrift på ruten mellem Als og Fyn. Det vil ske enten ved at der bliver indsat en ny færge eller at der bliver indsat to færger indtil en ny er klar.
Børsen, 4/4
Leder forlader Mærsk
En af de centrale personer i Maersk Lines nye strategiplaner, Søren Laungaard, har besluttet at forlade rederiet. Som afløser har man valgt Lucas Vos, som kommer fra P&O Nedlloyd. Søren Laungaard er den seneste i en mindre stime af ledere, som har forladt koncernen i de seneste måneder.
Business.dk, 4/4
Finanstilsynet ind i sagen om Nordic Tankers
Finanstilsynet blander sig nu i sagen om magten i det børsnoterede rederi Nordic Tankers. Tilsynet er i gang med at undersøge, om Sten Bryde via sine optionsaftaler reelt kontrollerer over 33 procent af stemmerne i rederiet. Sten Bryde ejer ifølge ham selv ikke mere end godt 30 procent i selskabet, men han bekræfter overfor Børsen, at han er blevet kontaktet af Finanstilsynet i forbindelse med optionsaftalerne. Det er ledelsen i Nordic Tankers, der har rettet henvendelse til Finanstilsynet for at få en vurdering af lovligheden af Steen Brydes omstridte overdragelsesaftaler.
Maritime Danmark, 4/4, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1646
Færgeruter overtaget af Nordic Ferry Services
Den 1. april overtog Nordic Ferry Services de tre tidligere Scandlines-ruter Spodsbjerg-Tårs, Bøjden-Fynshav og Esbjerg-Fanø. Der kan således ikke længere bookes billetter og reserveres plads gennem Scandlines, ligesom Scandlines' billetautomater er erstattet af nye automater. De nye ejere - Clipper og Bornholmstrafikken der sammen har dannet Nordic Ferry Services - har samtidig omdøbt de tre ruter til hhv. Langelandstrafikken, Alstrafikken og Fanøtrafikken.
Færgerne på de tre ruter vil også blive malet om, så de fremtræder i samme farver og med samme skorstensmærke som Bornholmstrafikkens færger.
Maritime Danmark, 3/4, http://www.maritimedanmark.dk/?Id=1636
Samsø-færge i klemme i finanslov
Fra 1. oktober overtager Bornholmstrafikken ruten mellem Samsø og Jylland, og indsætter en større færge. Det kræver en havneudvidelse i Hov til 40 millioner kroner. Hvis havneudvidelsen udløser en straf for kommunalt overforbrug, truer Odders borgmester nu med at ruten i stedet bliver lukket. Havneudvidelsen var ikke med i det budget, som byrådet sidste år lagde for 2008, fordi byrådet dengang hverken havde de tekniske eller økonomiske forudsætninger for at tage den med i beregningerne. Det er dog muligt at udvidelsen undtages fra finanslovens bestemmelse om at straffe kommunalt overforbrug.
TV2,3/4, http://nyhederne.tv2.dk/politik/article.php/id-11064775.html?ss
Dansk miljø-sejr i IMO
En dansk offensiv i FN’s søfartsorganisation, IMO, har fjernet en lang række forhindringer for arbejdet med at få nedbragt skibsfartens udledning af CO2. IMO har vedtaget Danmarks forslag om ni grønne principper, der i fremtiden skal gælde for skibsfartens forurening. Blandt de vigtigste grønne principper er, at regulering skal omfatte alle lande, den skal være omkostningseffektiv og eliminere eller i det mindste effektivtminimere konkurrenceforvridende og globaliseringshæmmende elementer. Mødet i IMO afsluttes fredag, og der er allerede nu enighed om at holde et ekstraordinært møde til sommer, hvor man alene drøfter skibsfartens udledning af CO2.
Økonomi- og Erhvervsministeriet, 3/4, http://www.oem.dk/sw21286.asp
EF-dom: Overenskomster skal ikke overholdes
En offentlig myndighed kan ikke kræve, at gældende overenskomster bliver overholdt, når en opgave sendes i udbud. Det er konklusionen på en dom, EF-domstolen netop afsagt. Sagen handler om et fængselsbyggeri i den tyske delstat Niedersachsen. Det tyske firma, der skulle stå for byggeriet, havde forpligtet sig til at overholde overenskomsten i delstaten, og det gælder ifølge loven i Niedersachsen også underleverandørerne. En polsk underleverandør havde imidlertid kun udbetalt knap 47 pct. af normallønnen til 53 medarbejdere på byggepladsen, og det udløste en bøde svarende til 637.000 kroner til det tyske firma. Firmaet ville ikke umiddelbart betale, og under den følgende retssag blev der rejst tvivl om lovligheden af bestemmelsen i Niedersachsen. Sagen blev sendt til EF-domstolen, der nu har afgjort, at det er i strid med EU-direktivet om udstationering af arbejdstagere at kræve, at underleverandører skal følge de stedlige overenskomster.
I kommentarer til dommen vurderer både LO og DA at den ikke vil få indflydelse på den danske model
Selve dommen kan findes her:
http://www.eu-oplysningen.dk/upload/application/msword/6435c5fc/C0346_2006%20DA.docDansk Metal, 4/4, http://www.danskmetal.dk/sw9588.asp?NewsID=16925, http://www.danskmetal.dk/sw9588.asp?NewsID=16928, http://www.danskmetal.dk/sw9588.asp?NewsID=16933
Tidligere LO-næstformand har pension for 1,2 mio.
LO har siden 1995 indbetalt mindst 1,2 millioner kroner på tidligere LO-næstformand Tine Aurvig-Huggenbergers pensionskonto i PensionDanmark. Ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten tyder noget på, at hendes krav i en kommende retssag vil løbe op i knap fire millioner kroner.
Dansk Metal, 4/4, http://www.danskmetal.dk/sw9588.asp?NewsID=16940
Nyheder fra Søfart 4. april 2008
»Margrethe Mærsk« - Portræt af en nybygning
Endnu en kæmpe fra Odense Stålskibsværft til Maersk Line. Den første af de seks nye M-både er godt nok en del mindre end E-bådene, men der er stadig tale om en nominel kapacitet på 7.668 TEU. Med Waste Heat Recovery om bord er der også et "grønt" skær over de lyseblå skibe. Reefer-kølingen og aircondition med brug af chilled water giver også plus på miljø-kontoen.
- Portræt af skibet, 5 sider i Søfart
- Billedgalleri på Søfart Online
»Superspeed 1« - Portræt af en nybygning
Color Lines milliardinvestering i state-of-the-art-tonnage til deres trafik ud fra Hirtshals styrker yderligere den nordjyske havns rolle, som Danmarks port mod Norge. Det første skib i duoen, »Superspeed 1«, blev med nogle måneders forsinkelse fra værftet indsat på ruten Hirtshals - Kristiansand 13. marts. Andet skib forventes indsat på samme rute til sommer.
- Portræt af skibet, 3 sider i Søfart
- Billedgalleri på Søfart Online
herning shipping øger i Kina
herning shipping har endnu engang øget sit nybygningsprogram på Nantong Mingde-værftet i Kina. Rederiet har kontraheret yderligere to kemikalietankskibe på 8.000 t.dv. Samtidig har rederiet offentliggjort en række nøgletal fra 2007-regnskabet, der viser et overskud på 10.1 mio. EUR.
Pools i spil hos Norden
D/S Norden har sammen med partneren fra italienske Interorient Navigation oplevet stor succes med pool-samarbejdet i tank, Norient Product Pool. Den succes skal nu overføres til bulk. De to partnere forventer at etablere både en handysize- og en panamax-pool i løbet af 2009.
Shipcraft sætter fart
Med en ny adm. direktør i stolen skal der nu tages hånd om svare forsinkelser i nybygningsprogrammet og sættes gang i moderniseringen af de organisatoriske systemer hos selskabet Shipcraft i Hørsholm - der sigter mod at opnå "fuld" rederistatus. Medarbejderstaben i Hørsholm vil vokse til omkring ti personer i løbet af de kommende år.
Soltin gør det igen
Norske Soltin Marine har endnu engang taget turen om ad Danmark og DIS for at operere skibe i Norge. Denne gang har rederiet købt ind på Færøerne, hvor tankeren »Magn« er blevet hentet - samtidig er »Pia V« (ex »Pia Theresa«), der aldig nåede at komme i drift for rederiet, blevet solgt fra.
Flere fejl forud for »Bourbon Dolphin«s kæntring
Ulykkesrapporten om den norske AHTS'ers kæntring og forlis 12. april sidste år konkluderer, at en lang række fejl kombineret med et sammetræf af uheldige omstændigheder førte til søulykken. I ulykkesøjeblikket var skibets manøvre mod bagbord fatal. Men forud var gået flere timer, hvor ulykken kunne have været undgået, hvis eksisterende regelsæt var blevet fulgt.
Aktiekurser (sidste handel)
D/S Torm: 137,50 (-3)
APM A-aktie: 52.300 (-1800)
APM B-aktie: 52.500 (-1800)
D/S Norden: 485 (-16)
DFDS: 710 (-6)
Mols-Linien: 1060 (+10)
Børsen, 4/4